Vedoucí zámečníků kolejových konstrukcí

V PMDP pracujete od října 2018. Jak jste se této práci dostal?

Předtím jsem musel odejít z práce kvůli neshodám s nadřízeným. Chtěl jsem se vrátit k řemeslu, a když jsem viděl nabídku od PMDP, rozhodl jsem se to zkusit. A vyšlo to!

Co vás na nabídce zaujalo nejvíc? Vnímal jste PMDP jako dobrého zaměstnavatele?

Práce mi byla blízká a věděl jsem, že PMDP je stabilní firma napojená na město. To mi dávalo jistotu a možnost se profesně posouvat.

Začínal jste jako zámečník a po pěti letech jste se stal vedoucím. Měl jste o vedoucí pozici zájem?

Vedoucí pozici mi PMDP nabídlo a vzhledem k tomu, že už jsem měl zkušenosti s vedením lidí, tak jsem nabídku přijal.

Co přesně dělá zámečník kolejových konstrukcí?

Hlavně se staráme o kolejové konstrukce, především výhybky. V Plzni jich máme 121, včetně těch ve vozovnách. Každý den je musíme kontrolovat a udržovat. Ve dne kontrolujeme, mažeme a seřizujeme směrové jazyky výhybek, v noci pak opravujeme praskliny a svařujeme srdcovky. Je to důležitá práce, protože kvůli rozbité koleji by mohla vykolejit tramvaj.

Co je to srdcovka?

To je část kolejí za výhybkou, kde se křižují kolejnice. V této části dochází k opotřebení, takže je pak musíme opravovat.

Jaké vzdělání a dovednosti jsou potřeba pro tuto práci?

Je nutná státní zkouška na svařování, řidičák skupiny C na pojízdnou dílnu a školení na práci s brusnými nástroji.

Jak velkou skupinu vedete?

Na směně mám obvykle 4 až 8 kolegů.

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

Pracujeme na směny. Ráno v 6 hodin dostaneme přidělený úsek, který musíme opravit nebo zkontrolovat. Pokud potřebujeme materiál, připravíme si ho a vyrážíme na místo. Výhybky kontrolujeme, čistíme, mažeme a opravujeme. Po návratu na základnu zapíšeme spotřebovaný materiál a následně končíme směnu.

Jak probíhá kontrola kolejí během roku?

Používáme měřicí zařízení „krab“, které kontroluje rozchod kolejí. Opravy kolejí provádíme celoročně. Jak se totiž mění roční období a teploty, koleje praskají častěji, a právě proto se víceméně opravují po celý rok.

Co vás na této práci baví nejvíc?

Především to, že hned vidím výsledek. Když něco opravíme, tramvaje můžou jezdit bez problémů a díky tomu se cestující mohou dostat tam, kam potřebují. Jinak práce je obecně dost pestrá a také máme dobrý kolektiv, což je velmi důležité.

Jak relaxujete po práci?

Rád trávím čas na zahradě nebo chodím do přírody, hlavně na Šumavě. Sleduji fotbal, hlavně Bundesligu a samozřejmě Viktorku. A když je čas, užívám si chvíle s rodinou a kamarády.

Sdílet na